
Vol. 11, No. 1, Fall 2013, 402-410 

 

 

 

 

 

Review/Reseña 

Celeste González de Bustamante, “Muy Buenas Noches”: Mexico, 
Television, and the Cold War. University of Nebraska Press, 2013.  

 

 

 

 

Modern Mexico, Media Studies, and the Cold War 

 

 

Michael A. Krysko 

Kansas State University 

 

 

Celeste González de Bustamante’s “Muy Buenas Noches”: Mexico, 

Television, and the Cold War offers a fascinating account of the rise and 

growth of Mexican television news from 1950 through 1970. When the first 

Mexican television stations went on the air in the early 1950s, the 

authoritarian Mexican government had good reason to believe television 

news would report favorably on its policies and programs. The government 

granted the first television station concessions to prominent media moguls 

such as Romulo O’Farrill Silva, Emilio Azzcarraga Vidauretta, and 

Guillermo González Camarena, whose ties to the ruling Partido 

 



Krysko 403 

Revolucionario Institucional (PRI) and close relationships with the party’s 

leading figures seemingly ensured that television news would not challenge 

government priorities. That faith seemed especially well placed in 1955, 

when the three men joined forces by establishing Telesistema Mexicano as 

the parent company that presided over their individual and a growing 

number of other stations. Consequently, this new conglomerate provided 

the news content to the country’s most powerful and far-reaching television 

outlets into the 1970s. Moreover, with Mexican television receiver 

ownership growing from a few hundred sets to 4.5 million between 1950 

and 1970, the potential influence the medium could wield appeared to be 

increasing exponentially over a short period.   

PRI-friendly coverage was indeed a frequent by-product of an 

arrangement whereby news coverage tended to reflect government 

priorities while also promoting “a specific form of national identity, a 

mexicanidad that promoted modernity and consumer values broadcast 

from above” (xxvi-xxvii). Yet tensions also infused the relationships 

between the PRI, Telesistema Mexicano, and viewers. As such, González 

argues, there were also limits to the PRI’s influence over how the major 

Mexican television stations reported the news, while the viewers 

themselves possessed their own agency to interpret the news they received 

in ways that was not always consistent with the agendas of the government 

or broadcasters. González, a former reporter and news anchor who earned 

her Ph.D. at the University of Arizona, where she now teaches in the School 

of Journalism, concludes that “by the second half of the twentieth century, 

it became evident on the street and on television that more than one vision 

for the nation’s future existed and at times these tele-visiones (tele-visions) 

competed and conflicted” (xxvii). 

This seven-chapter account, the title of which is derived from the 

typical greeting offered by Mexican anchors at the beginning of their 

broadcasts, begins with two chapters that explore the rise of Mexican 

television and its news programs. González explores how the early 

newscasts “promoted national celebrations to solidify a sense of nationhood 

among citizens” (xxxiii). In an attempt to develop a connection with 

viewers, news programs worked to create what the author calls “tele-



Modern Mexico, Media Studies and the Cold War 404 

traditions,” in which longstanding cultural traditions such as the 

celebration of certain national holidays and the inclusion of popular sports 

as part of the newscasts became part of establishing a particularly “Mexican” 

flavor to the newly emerging practices of Mexican television news. At the 

outset of the book, the role of foreign, especially American, business 

interests in establishing the foundations of Mexican television (which were 

built on many pre-existing links to the radio industry) also receives 

particular attention. However, just as the PRI could not fully impose its will 

on Telesistema Mexicana, and just as Telesistema Mexican and the PRI 

could not control how viewers received and interpreted the newscasts, the 

United States was also limited in its ability to dictate how Mexican 

television developed. That dynamic speaks to the central theme of the 

study: the limits of cultural hegemony. From 1950 to 1970 powerful 

American and Mexican media actors and interests confronted the limits of 

their abilities to dictate the actions and reactions of presumably less-

powerful ones. Covering a period that saw the PRI at the apex of its 

influence over Mexico and the United States at the height of its 

international influence, neither could impose its will without facing 

effective resistance. Subordinate groups can and do, this account 

emphasizes, maintain their cultural autonomy even when confronted by a 

supposedly stronger and more influential actor. 

The case studies that follow in the five remaining chapters provide 

González with the opportunity to further develop this theme. She 

documents the news stories about striking railway workers during 1958-59 

that disparaged those workers and in the process sought to promote a pro-

government and pro-business perspective complimentary to the ruling PRI; 

those stories often ran alongside the more favorable coverage provided to 

the Cuban Revolution that brought Fidel Castro to power by 1959. During 

that same period, the coverage of various state visits in 1959 by U.S., 

Mexican, and Soviet leaders to Mexico, United States, and Cuba reflected 

Mexico’s allegiance to the United States within the larger Cold War 

framework. The period of the U.S.-Soviet “space race,” spanning the Soviet 

Union’s 1957 Sputnik launch through to the United States’ 1969 moon 

landing, also allowed television news to underscore Mexico’s Cold War ties 



Krysko 405 

to the U.S. At the same time, these events presented opportunities to 

emphasize the Mexican nation’s successful embrace of technological 

modernity (for example, by drawing attention to the efforts of Mexican 

scientists to develop rockets and other Mexican contributions to the 

American space program). Mexico’s hosting of the 1968 Olympics and the 

1970 World Cup offered two more opportunities to broadcast an image of 

Mexico as a modern and successful nation to the country and across the 

globe.  

And yet, as González also demonstrates, for each of these efforts to 

use news coverage to present a specific and officially sanctioned image of 

the Mexican nation to viewers within Mexico and beyond, the ability to 

control the totality of that message and how it was interpreted was far from 

absolute. The striking Mexican railway workers of the late 1950s had other 

means and methods to get their message out to a wide audience, even if 

Mexican television news derided their position and muted their voices. 

Moreover, the fact that Fidel Castro and his successful revolution in Cuba 

received largely favorable coverage during this same period of labor unrest 

put television news in the ironic role of heralding Cuba’s calls for equitable 

treatment and social justice, which in fact were comparable to the 

disparaged strikers’ demands. In 1959, Telesistema Mexicano’s favorable 

coverage of the American and Mexican presidents’ state visits to each 

others’ countries juxtaposed against the more tepid response to Soviet vice 

premier Anasta Mikoyan’s visit to Mexico did indeed reflect Mexico’s 

allegiance in the Cold War. However, that the PRI did not speak with one 

voice regarding foreign or domestic affairs became apparent in the coverage 

afforded that same year to the Cuba trip of the popular (and populist) left-

leaning former Mexican president Lázaro Cárdenas. Cárdenas’ legacy, it 

should be recalled, was the successful expropriation of American oil and 

agricultural properties during the 1930s. His 1959 trip to Cuba was part of 

the former president’s resurgent political activities that pitted him against 

the sitting president, and in the process threatened to complicate relations 

with the United States. González also shows how the ultimate falling out 

between the United States and Cuba following Fidel Castro’s ascension to 

power, epitomized by the 1961 Bay of Pigs invasion and the 1962 Cuban 



Modern Mexico, Media Studies and the Cold War 406 

Missile Crisis, complicated how television news covered the era of the space 

race. In that context, Telesistema Mexicano confronted the tensions 

between its (and wider Mexico’s) previously favorable disposition toward 

the Cuban Revolution against concerns that playing to those pro-Cuba 

popular sentiments (and the latent anti-Americanism in Mexico it 

reflected) could jeopardize important relationships with U.S. business 

interests. The problem was that popular antagonism toward America’s 

Cuba policies was rising in Mexico by the early 1960s. Rather than 

completely disregard its audience’s sensitivities, Mexican television news 

reports attempted to paper over the divide by covering foreign protests 

against the United States’ actions in Cuba rather than Mexican ones. In so 

doing, Mexican television news reports left room for the Mexican audience 

to embrace perspectives and policies not formally advocated by the 

government.  

The 1968 Olympics provides González with her most compelling 

case study to underscore the limits the PRI and Telesistema Mexicano 

faced in their efforts to control the flow and meaning of information, 

despite all the power they wielded. On the eve of the 1968 Summer 

Olympics in Mexico City, the government massacre of student protesters at 

Plaza de Las Tres Culturas (the Tlatelolco massacre) undercut the official 

efforts to present an image of Mexico as a modern, orderly, peaceful and 

democratic society. With so much of the world’s and the nation’s attention 

on Mexico during a period when the development of satellite 

communications and video tape allowed for the rapid transmission of 

information and images across the nation and the globe, Telesistema 

Mexicano could not simply ignore the carnage. To be sure, the company’s 

coverage attempted to deflect blame and attention from the government by 

keeping dissident voices off the air, emphasizing in its reports foreign 

influences that allegedly motivated the protestors, and by using descriptive 

language (such as “terrorists”) to discredit them. At the same time, 

González convincingly demonstrates that viewers did not necessarily accept 

this version of events. González effectively conveys this sense of viewer 

dissatisfaction with several quotes from disaffected viewers who saw the 

coverage and who wondered, in the words of one, “what really happened, if 



Krysko 407 

the media negates the truth” (171). With alternative sources of information 

about the protests available and increasing skepticism about the honesty of 

Telesistema Mexicano’s coverage, “citizen viewers developed an awareness 

of events and began to notice cracks in the façade of modernity and order” 

(175). At the same time, Telesistema Mexicano also faced increased 

government pressure in the aftermath of the massacre, as key officials 

blamed television for the unrest and sought to exert even greater control 

over the flow of information. Such officials were apparently unappreciative 

of the lengths Telesistema Mexicano had actually went to infuse its 

coverage of the bloody massacre with a somewhat PRI-friendly perspective 

and unaware how ineffectual some of those efforts actually were.  

González’s last case study, an exploration of the news coverage 

surrounding Mexico’s hosting of the 1970 World Cup and the presidential 

elections of that same year, explores those behind-the-scenes and largely 

out-of-sight tensions between the government and media executives that 

emerged by the end of the 1960s. The World Cup and the international 

attention it once again directed toward Mexico provided another 

opportunity to present the country as a modern and orderly democratic 

nation. Given the simmering political tensions that plagued Mexico and the 

PRI, still mired in the shadow of the Tlateloloco massacre, television news 

devoted more time to covering the World Cup than the elections. However, 

when the election did receive coverage, Telesistema Mexicano “towed the 

PRI line on the air” (178) and devoted far less attention to the opposition 

candidate. Despite these efforts, viewer skepticism toward this reporting 

remained strong, with one viewer (and former activist from 1968) noting 

that it was important when dealing with the news to “read between the 

lines” (168, 206).   

One of the strengths of González’s book lays in her ability to paint a 

vivid picture of the behind-the-scenes machinations that defined the 

relationship between Telesistema Mexicano and the Mexican government. 

That picture owed much to the author’s research into Telesistema 

Mexicano’s archives in Mexico City and interviews with principal actors. 

Additional archival research in Mexico City included work at the Archivo 

Historico de la Universidad Nacional Autonoma de Mexico, the Biblioteca 



Modern Mexico, Media Studies and the Cold War 408 

Nacional, the Hermoteca Nacional, and Biblioteca Mexicana Fundacion 

Miguel Aleman. Research at the National Security Archive in Washington, 

D.C., and the Vanderbilt Television News Archive in Nashville, Tennessee 

helped González situate the development of Mexico’s television news in the 

larger context of Mexico’s relationship with the United States in the context 

of the larger Cold War. It is on the strength of this archival research that 

González convincingly demonstrates that the Telesistema Mexicano was 

not, contrary to the contentions of previous scholarship, simply an obedient 

mouthpiece of the PRI.  

If there is a particular weakness in the study, it is one that bedevils 

many media scholars through no fault of their own. Sources that allow for a 

close analysis of the audience’s perspective and reactions are notoriously 

difficult to find, particularly from the early days of radio and television 

history. What makes the chapter on the 1968 Olympics and the Tlateloloco 

massacre so compelling is that the surviving record includes a more robust 

accounting of various viewer perspectives that González weaves into the 

analysis. In other chapters, a dearth of sources accounting for the audience 

reactions frequently puts González in the position of having to speculate 

about how viewers “may” or “most likely” have reacted to a story or 

program.1 To her great credit, González, however, is largely successful in 

navigating through the challenge of conveying an audience perspective in 

the face of limited documentation. In those instances where the surviving 

sources do not explicitly document the audience perspective, González 

compensates through the insightful and convincing application of media 

studies approaches to infer how viewers from different political, cultural, 

social, and economic perspectives engaged with and interpreted the news 

stories they encountered. Thus, her application of the concept of “hybrid 

framing” (whereby viewers’ interpretations of a story diverge from the 

intentions of the producer who framed it) is convincing even in the absence 

of specific audience reactions and confirmed when such sources are indeed 

available (as is the case in her treatment of the 1968 Tlateloloco massacre). 

Consequently, González succeeds even in the face of those limitations of 

                                                
1 Two representative examples can be found in the author’s discussion of 

how railway strikers of the late 1950s and indigenous peoples living in Mexico City 
of the early 1970s engaged with the news stories they encountered. See 75, 187.  



Krysko 409 

demonstrating that viewers of Mexican television news were not passive 

and malleable recipients of information, but active and engaged 

participants who themselves bestow meaning and significance to the 

information they received.2  

In addition to her skillful construction of the Mexican audience as 

active, engaged, and independent-minded consumers of information, 

González also does an excellent job of situating the development of 

television news in the larger historical context of modern Mexican history 

and prior mass media development. For that reason, it is curious when 

every so often she seems to overstate the singular significance of 

television’s impact on its audience, especially with regard to processes of 

identity formation. In so doing, the author at times implicitly diminishes 

the roles historical context and viewer agency played in such processes, 

roles that she had emphasized elsewhere in the account. “Television 

programming, including news, allowed the majority of citizens to see 

themselves as part of the nation” (44) reflects one such claim. Later, 

González asserts that “through informative programming, such as 

television news, as well through entertainment programming, such as 

telenovelas (soap operas), a sense of nationhood took root” (144). In 

another instance, the author claims that “television caused viewers to 

reconceptualize their connection to the world” (109). Such statements, so 

closely focused on the supposedly primary impact of television, might give 

too much credit to the very young medium of television at the expense of 

more longstanding and deeply rooted processes of Mexican national 

identity formation, which predated 1950 and also included older mass 

media such as the radio and newspapers that preceded television’s arrival. 

Such statements, to be sure, are rare. They are noticeable in large part 

because they are not, in fact, reflective of the more multidimensional 

analysis that otherwise runs through the book. 

                                                
2 Given the propensity of U.S. officials stationed abroad to send their 

evaluations of a country’s domestic media environment to Washington, additional 
research into the relevant Department of State and Department of Commerce files 
at the U.S. National Archives might yield a detailed documentary record of 
American official perspectives on Mexican media. Such a record, if it can be 
unearthed, offers a promising avenue through which another scholar might apply 
González’s notion of the  “hybrid framing” of significant television news stories by a 
diverse and engaged audience.  



Modern Mexico, Media Studies and the Cold War 410 

 

Such quibbles, however, are not intended to overshadow the overall 

strengths of this compelling study. Celeste González de Bustamante has 

produced an outstanding account of the first two decades of Mexican 

television news. Her illumination of the tensions that infused the 

connections between Telesistema Mexicano, the PRI, Mexican viewers, and 

the United States during the Cold War succeeds in underscoring the limits 

of cultural hegemony. In the process, this well written and solidly 

researched monograph will be of interest to both scholars and students of 

modern Mexico, media studies, and the Cold War.  


